Sena išmintis teigia: “Sveikame kūne – sveika siela”. O sveikas kūnas pirmiausia asocijuojasi su fiziniu aktyvumu ir sveika mityba.

Pastebėjau, kad ta “sveika mityba” būna labai skirtingai apibūdinama pagal tai: kam ji skirta, kokiu tikslu rekomenduotina, kokia teorija grindžiama ir kuriai tradicijai bei filosofinei sampratai atstovauja. Jas lyginant pamatai, kad jos ne tik gali būti panašios ar skirtingos, bet neretai ir prieštarauja viena kitai. Tad kuri sveika mityba yra sveikiausia ar bent jau sveikesnė? Rimtas klausimas. Kyla įtarimas, kad sveikos mitybos variantų įvairovėje esminis dalykas yra ne mitybos sveikumas, o asmeninė nuostata, įsitikinimas ir simpatija (neretai ir fanatizmas) tradicijai ir filosofijai, kuria ji yra grindžiama. Juk sportininkas kultūristas, besimaitinantis pagal griežtą valgiaraštį ir skaičiuojantis kiekvieną kaloriją, teigia propoguojąs sveiką mitybą, nes atsisako daugelio nesvaikų produktų, tačiau kilogramai mėsos ir dešimtys kiaušinių yra neatsiejama jo valgiaraščio dalis. Merginos, siekdamos numesti kelis papildomus kilogramus, taip pat griebiasi sveikos mitybos, kuri, tarkim, apsiriboja daržovėmis ir kasdiene šviežių kopūstų sriuba. Tuo tarpu žaliavalgis, matydamas kultūristo ir merginos propoguojamus sveikos mitybos įpročius, turbūt juokiasi už pilvo susiėmęs :). O kas juokiasi iš žaliavalgio??? Tikrai ne aš.  Kiekvieno iš jų sveikos mitybos konsepcija yra savaip teisinga pagal siekiamus tikslus, keliamus reikalavimus ir gyvenimo būdą.

Kaip taisyklė, dažniausiai sveikos mitybos planas pasirenkamas pagal jame esančių produktų poveikį organizmui. Todėl kultūristo ir merginų sveikos mitybos valgiaraščiai skiriasi. Tačiau yra ir kita, labai sena, sveikos mitybos sistema, kurioje atsižvelgiama ne tik į produktų poveikį organizmui, bet ir organizme vykstančius procesus, apdorojant konkrečius produktus tam tikru laiku. Tai vadinama – vedine mityba. Ši sistema grindžiama natūraliu žmogaus organizmo bioritmu. Kadangi žmogus yra gamtos dalis ir stipriai jos sąlygotas (šiuo atveju nuo sezonų kaitos ir saulės, mėnulio laidos), tai ir virškinimo sistema yra įtakojama metų ir paros laiko. Vadinasi, tam tikru laiku mūsų organizmas vienus produktus apdoroja žymiai geriau, nei kitu laiku. Pagal vedinę mitybą, žiūrime ne tik ką dedame į burną, bet ir kada.
Šis principas galėtų vienytį visas sveikos mitybos atmainas, kad ir kokie skirtingi produktai jas sudarytų.

Privalumas vedinės mitybos yra tas, kad vartotinų produktų sąrašas yra labai ilgas, tad jame  nestinga įvairovės. Kitas privalumas – nebūtina atsisakyti daugelio produktų (pvz: saldumynų, miltinių, krakmolingų produktų), tereikia juos valgyti tik tam tikromis valandomis.

Išskiriami tokie vedinio maitinimosi (pusryčių) privalumai:

1) Psichinė energija kyla į viršų, ir tai stiprina atmintį, protą ir intelektą.

2) Vos pavalgius atsiranda džiaugsmo pojūtis.

3) Padidėja psichinis ir fizinis aktyvumas pirmoje dienos pusėje.

4) Jeigu sergate chroniškomis ligomis, Jūsų imunitetas, fizinis bei psichinis aktyvumas yra gana silpni, taigi teisinga mityba ryte sugrąžins Jums sveikatą.

5) Kai valgomas maistas, atitinkantis rytinę saulės padėtį ir laiką, jis lengvai suvirškinamas ir neišeikvoja dienos veiklai būtinų jėgų.

6) Teisinga rytinė mityba nereikalauja jėgų atstatymo po valgio, todėl atsiranda daugiau laiko veiklai.

8) Ji gydo depresiją ir sunkius imuninės veiklos sutrikimus.

9) Ji taupo laiką, nes maistas paruošiamas greitai.

10) Ir dar teisinga rytinė mityba keičia charakterį, priduodama žmogui optimizmo ir gyvenimo džiaugsmo.

Straipsnio pabaigoje pateikiu maisto produktų sąrašą su optimaliausiu kiekvieno produkto vartojimo laiku. Lentelę sudaro tik satviniai produktai, todėl joje nerasite mėsos, žuvies, kiaušinių, svogūnų, česnakų ir grybų. Tačiau pataikaudama Jums :), aptarsiu ir “nevartotinų” produktų vartojimo laiką. Lai jų vartojimas lieka Jūsų pačių atsakomybėje.

Pradėti reiktų nuo to, kad visada geriau rinktis tuos produktus, kurie atitinka metų laiką.(Pvz.: vasarą – švieži vaisiai, žiemą – džiovinti. Vasarą – viršžeminės daržovės, žiemą – požeminės arba tos, kurios išsilaiko per žiemą pvz.: kopūstai).

PUSRYČIAI. Pusryčių metu vartojami rauginto pieno produktai (kefyras rekomenduojamas tik vasaros metu) ir daugelis vaisių rūšių, uogos, riešutai, saldūs prieskoniai, medus, uogienė, cukrus. Anksti ryte galime drąsiai pasilepinti ir saldainiais, desertais, ledais, šokoladu (geriau pieniniu) bei visais kitais saldumynais (iki 8 val ryto). Tačiau į pusryčių meniu neįeina bandelės, pyragaičiai, tortai ir visa kita, ko sudėtyje yra grūdinių produktų, miltų. Pagal šią sistemą, daugeliui  įprasti sumuštiniai, trapučiai, dribsniai su pienu, košės yra pats didžiausias nusikaltimas savo kūnui ir protui. Nebus didelės klaidos, jei pusryčiams pasirinksite grikius, nes tai yra vienintelės kruopos, kurios virškinamos lengvai tarsi daržovės ir nepriskiriamos grūdinėms kultūroms.

PIETŪS. Prieš pietaujant, patartina atsigerti vandens ar arbatos, kad nereiktų gerti valgio metu arba iškart pavalgius, nes vanduo tarsi atskiedžia virškinimo sultis skrandyje ir taip sulėtina ir apsukina virškinimo procesą. Pietų metu reiktų rinktis šviežias salotas, troškinius, sriubas, kuriuos galima valgyti kartu su duona. Tik pietų metų (12-13val) galima valgyti patiekalus su grūdiniais ir ankštiniais produktai, miltinius kepinius bei bulvių patiekalus. Papietavę jau galite  pasilepinti desertu: bandele, pyragaičiu ar ne itin saldaus torto gabalėliu (su sąlyga, kad jis atsidurs skrandyje  bent penkiolika minučių iki 13 valandos).

Pietų metas turi sutapti su aukščiausiu saulės pakilimo tašku. Kaip tik tuo metu mūsų organizmas yra energingiausias ir pasižymi geriausiomis maisto virškinimo savybėmis. Taigi, jei mėgstate mėsą, žuvį, kiaušinius ir kitus sunkiai virškinamus produktus, kurių nerasite sąraše, tai valgykite juos tik per pietus, saulei esant pačiame dangaus viduryje.

VAKARIENĖ. Jos metu (apie 18val) geriausiai tinka troškintos daržovės (viršžeminės), daržovių sriubos, riešutai, grikiai, sviestas. Visiškai netinka pomidorai, bulvės, saldumynai, grūdiniai, ankštiniai ir rūgštaus pieno produktai. Žinoma, reiktų atsisakyti ir mėsos, žuvies, kiaušinių.

Likus valandai ar dviems iki miego, pasigaminkite pieno kokteilį: karštas virintas pienas, liepų medus arba truputėlis cukraus, prieskoniai. Šis gėrimas ne tik suteiks sotumo jausmą, nuslopins norą sočiai prisivalgyti prieš pat nakties poilsį, bet ir garantuos gerą, ramų miegą.

Pieno vartojimas griežtai ribojamas. Jis vartojamas tik mėnulio metu (nuo saulėlydžio iki saulėtekio).

Atlikti tyrimai, įrodantys, kad pienas visiškai netinkamas suaugusio žmogaus organizmui, yra absoliučiai teisingi, jei pienas yra vartojamas dienos metu!

Nakties metu pienas tampa vaistu.

Tarp pagrindinių patiekalų, užkandžiams rinkitės mėgstamus produktus iš sąrašo pagal vartojimo laiką.

Turbūt pasigedote svogūnų ir česnakų? Vedinėje mityboje šios dvi daržovės yra vartojamos tik kaip vaistas, o ne maisto produktas.

Aš pati išbandžiau vedinės mitybos sistemą ir jau nenorėčiau jos į nieką iškeisti, nes niekada geriau nesijaučiau. Manau, kad tikrai galite priderinti pagrindinius vedinės mitybos principus savo mitybai ar susidaryti savo valgiaraštį pagal produktų vartojimo laiko sąrašą.

Išmėginkite ir tik tada spręskite: tinka Jums tai ar ne?

Faktas: vedinės tradicijos mityba žmonės pasikliauja jau daugiau nei 5000 metų. Jei ji būtų  kenksminga, žalinga ar neveiksminga, jau seniai būtų užmiršta ir išnykusi.

P.S. aš savo virtuvės neįsivaizduoju be prieskonio ASAFETIDA. Šis prieskonis sugrąžino į mano virtuvę bei valgiaraštį labai sveikų patiekalų ir produktų, kuriuos buvau jau “palaidojusi” kaip nevirškinamus (ankštiniai, bulvės, rauginti kopūstai bei įvairūs sunkiau virškinami patiekalai).

Asafetidos prieskonio milteliai yra tarsi  šimtą kartų stipresnis virškinimo fermentas “Mezym forte”. Kam pavalgius ir  (neplanuotai :)) apsunkus ieškoti cheminio virškinimo fermento, jei galima tiesiog gaminant įdėti į maistą šiek tiek asafetidos.
Ar kada nors po cepelinų ar kugelio jautėtės taip, tarsi būtumėte suvalgę lėkštę šviežių salotų? Ne? O su šiuo prieskoniu būna būtent taip :).

Va, kad prireklamavau… o norėjau tik pasidalinti savo atradimo džiaugsmu su Jumis.

OPTIMALUS MAISTO PRODUKTŲ VARTOJIMO LAIKAS

Reiktų turėti omenyje, kad mūsų laikrodis, rodantis vidurdienį (12val) nesutampa su saulės aukščiausio taško laiku.

Tikrasis vidurdienis pagal saulės laidą Lietuvoje yra maždaug 12.40val žiemos laiku ir apie 13.40val vasaros laiku.

PIENO PRODUKTAI:

Pienas 19-7 val

Sviestas 6-19 val

Riaženka, grietinė 7-19 val

Kefyras, jogurtas 8-16 val

Varškė 9-18 val

Sūris 9-19 val

Rūgpienis 10-16 val

PRIESKONIAI:

Pankolis 5-21 val

Anyžius, vanilė 5-17 val

Cinamonas 6-17 val

Žaliasis kardamonas 7-21 val

Kmynai 7-18 val

Imbieras 10-17 val

Indiški kmynai 10-16 val

Kurkuma (ilgoji ciberžolė) 10-17 val

Lauro lapai, aguonos 10-15 val

Mango milteliai 10-17 val

Šambala vaisiai 10-14 val

Asafetida 11-17 val

Gvazdikai, kalindži sėklos 11-18 val

Juod. ir gelton. garstyčios, raudoni aštrieji pipirai, paprika 11-14 val

Kalendra, muskato riešutas, čili 11-16 val

Kvapieji pipirai 11-19 val

Juodieji pipirai 11-15 val

VAISIAI, UOGOS:

Razinos 6-21 val

Agrastai 6-18 val

Datulės 6-19 val

Džiovintos slyvos 6-17 val

Abrikosai, kuraga, slyvos 7-16 val

Bananai 7-20 val

Vynuogės 7-18 val

Persikai 7-15 val

Juodieji serbentai 7-20 val

Churma, obuoliai 7-19 val

Vyšnios, kiviai, mango 8-16 val

Kriaušės, avietės 8-19 val

Žemuogės, šaltalankių ir erškėtrožių uogos 8-18 val

Ananasai 9-15 val

Mandarinai, melionai 9-16 val

Gudobelė 10-21 val

Granatai, putino uogos 10-18 val

Braškės 10-16 val

Arbūzai 11-17 val

Greipfrutai 11-15 val

Citrinos, raudonieji serbentai 11-16 val

ALIEJAI:

Alyvų 9-18 val

Saulėgrąžų 9-16 val

Sojų 10-16 val

Garstyčių, kukurūzų 11-15 val

RIEŠUTAI, SĖKLOS:

Pistacijos 6-19 val

Graikiški ir braziliški riešutai 7-20 val

Migdolai 7-19 val

Sezamas 7-18 val

Kedro riešutai 8-20 val

Saulėgrąžos 9-17 val

Arachisas 9-18 val

Lazdyno, kešju riešutai 10-17 val

Moliūgų sėklos 11-16 val

DARŽOVĖS, ŽALUMYNAI:

Morkos, cukinijos 9-19 val

Salierai, melionai 9-16 val

Patisonai 9-20 val

Aguročiai 10-20 val

Agurkai 10-18 val

Burokai, moliūgai 10-19 val

Ridikėliai, ropės 10-17 val

Krapai, baklažanai, kalafijorai 11-16 val

Bulgariški pipirai, arbūzai 11-17 val

Petražolūs, špinatai, baltagūžiai kopūstai 11-18 val

Salotos 11-20 val

Bulvės, pomidorai, ridikai 11-15 val

GRŪDINIAI IR ANKŠTINIAI 11-14 val

KITI PRODUKTAI:

Gėlių medus 5-16 val

Liepų medus 12-20 val

Grikių medus 7-18 val

GRIKIŲ KRUOPOS 8-20 val

Mung-dalas 10-15 val